10 fakta om cykelhjelme

10 ting du skal vide om cykelhjelme:

1. Designbegræsninger: En cykelhjelm er kun designet til at beskytte hovedet mod skrammer og muligvis hjernerystelse. Altså ikke livstruende skader. Den er ikke designet til at redde liv eller forhindre hjerneskader.

Er en cykelhjelm flækket har den ikke hjulpet ret meget. En cykelhjelm er ikke designet til at flække. Den er designet til at absorbere. Flækkede hjelme skal sendes retur til fabrikanten med et klagebrev.
Læs mere.

2. En cykelhjelm er kun effektiv i soloulykker under 20 km/t hvor hovedet rammer lige på underlaget. Den er ikke engang testet for slag på siden af hovedet eller slag mod kantstenen. Den er hellere ikke testet med en tung menneskekrop forbundet til hjelmen. I en ulykke der involverer en bil eller lastbil, har hjelmen en meget begrænset effekt.
Læs mere.

3. Standarden for cykelhjelme er faldet drastisk siden 1990'erne. Den europæiske standard EN 1078 er blandt de svageste i verden. Cykelhjelmfabrikanterne styrer selv standarderne. Ingen uafhængig instans har kontrol over standarderne.
Læs mere.

4. Der findes ikke et eneste sted på kloden, hvor brug af cykelhjelme har reducereret antallet af hovedskader blandt befolkningen. Promovering af cykelhjelme har kun en eneste effekt: den skræmmer folk væk fra cykling og alle de sundhedsmæssige fordele ved at cykle. Selveste de Europæiske Trafikministre, blandt mange andre, er ikke tvivl.
Læs mere.

5. Der findes en del videnskabelige studier der viser at med en cykelhjelm har du en højere risiko for hjerneskade og nakkeskade. Hjerneskader stammer som regel fra 'rotationale' kræfter, hvor hovedet drejer skarpt og nerver bliver revet over. Cykelhjelme kan ikke beskytte hovedet mod disse skader og nogle studier viser at cykelhjelmen er i stand til at gøre et enkelt 'lateral' slag på hovedet til et 'rotationale' slag - med risiko for hjerneskade til følge.
Corner et al, Hillman 1993, StClair and Chinn, Curnow 2003 m.m.
Læs mere.

6. I alle de lande og regioner, hvor cykelhjelme er blevet promoveret kraftigt eller påbudt, er antallet af cyklister faldet med mellem 20 og 40% - et fald, der aldrig er blevet udlignet. Til gengæld er andelen af hjertesygdomme og andre sygdomme steget.

Og hvorfor promovere de kun hjelme for cyklister? Fodgængere og bilister er de store taber når det gælder hovedskader. De har en højere risiko end cyklister. Hvorfor mobbe cyklister med skræmmekampagner? Hvor er logikken?



Især når hjelme for bilister er blevet opfundet.
Læs mere.

7. Danmark har en fremragende sikkerhedsstatitisk på cykelområdet, sammen med Holland. Procentdelen af voksne hollænderne der kører med hjelm er 0,1% og børn 5%. Det hollandske cyklistforbund vælger at promovere cykling som noget positivt. Der undervises i hvor sikkert dansk cykelkultur er på universiteter rundt omkring i verden.
Læs mere.

8. Der findes ingen endegyldige videnskabelige beviser for, at cykelhjelme redder liv eller beskytter mod hjerneskader. Der findes tilgengæld et hav af forskning der beviser hvor sundt cykling er.
Læs mere.

9. Bedre cykelstier, lavere fartgrænser for biler, bedre infrastruktur og højere tryghed er nøglen til en vækst i antallet af cyklister på de danske cykelstier. Skræmmekampagner skader en sund cykelkultur mere end de gavner.
Læs mere.

10. Sikkerheden for cyklister stiger proportionalt med antallet af cyklister. Jo flere, der cykler, jo sikrere er det for den enkelte at cykle. Hvis flere danskere lader cyklen stå, fordi de opfatter cykling som farligt, eller fordi det er besværligt at gå med cykelhjelm, så vil sikkerheden for den enkelte cyklist forringes og antallet af borgere med livsstilsygdomme så som hjertesygdom, flere former for kræft og sukkersyge, blodpropper m.v. vil stige.
Læs mere.