Risiko for skade

Når man læser ”Spænd hjelmen og undgå hjerneskader” vil man tro at risikoen for at komme til skade ved cykling var høj. Ellers ville der ikke blive brugt så mange penge på sådan en kampagne, vel?

Faktisk var der i København i 2006 for hver million cyklede kilometre kun 0,22 alvorligt tilskadekomne. Denne statistik er faldet konstant siden 1995. Som nævnt i Det er sikkert at cykle, skal du cykle i 3000 år før du oplever en alvorlig hovedskade, statistisk set. Og om cykelhjelmen vil hjælpe med at undgå den skade når den endelig sker, er en hel anden sag, som du kan læse mere om under Hjerneskader.

Flere cyklister i København betyder færre cyklister der kommer til skade
Copenhagen, Denmark, 1990-2000. The trend generally shows an increase of cycle traffic and a decrease in the number of seriously injured cyclists.

Hvorfor kun for cyklister?
Det er livsfarligt at leve – og folk kommer til skade og dør ved mange forskellige ulykker. Sammenlignet med andre former for transport og med andre daglige aktiviteter er cykling langt fra så farligt som det ofte fremstår for folk, der ikke selv cykler jævnligt.

Kampagner til fordel for frivillig eller påbudt brug af cykelhjelme forstærker denne forvredne opfattelse af fare. Faktisk er der én overordnet årsag til alvorlige og dødelige uheld blandt cyklister og gående, nemlig at blive kørt over af et motorkøretøj. Den eneste måde at løse det problem på er at gribe fat om dets rod og stoppe for hurtig og farlig kørsel.

Ikke alle færdselsuheld med hovedskader er cyklister, som statistikker fra Storbritannien viser:
Dødsfald pga hovedskader graf
(dødsfald pga hovedskader, 1987-91)

Hvis vi ser på disse tal, ville det være mere logisk at konkludere at bilister og fodgængere vil få mere ud af at gå med hjelm end cyklister.

Det er mindre farligt at cykle end at gå
Spanske undersøgelse om dødsfald
Dødsfald grundet færdselsuheld, udtrykt i procentdelen af det samlede antal ofre i hver færdselstype. Kilde: Anuario Estadístico de Accidentes, 1997. Ministerio del Interior, Madrid, Spain.

Denne side bliver udbygget.